TYPO3 en webrichtlijnen

Vanaf 2015 moeten alle gemeentelijke websites voldoen aan de webrichtlijnen. Vanaf 2013 geldt dit al voor alle andere overheidsorganisaties en Zelfstandige Bestuursorganen (ZBO's). Aan deze NUP-bouwsteen voldoen echter nog slechts een handvol websites. De webrichtlijnen zijn een handig instrument om te waarborgen dat uw website voor iedereen werkt en op moderne wijze is gebouwd. En dat niet alleen: met het voldoen aan de webrichtlijnen verbetert de vindbaarheid in zoekmachines. Aangezien ruim 75% van de internetgebruikers start via een zoekmachine is een verbeterde vindbaarheid van groot belang.

TYPO3 en webrichtlijnen: een uitstekende combinatie

Voor het voldoen aan de webrichtlijnen zijn enerzijds enkele technische ingrepen noodzakelijk; TYPO3 is daar uitermate geschikt voor. Anderzijds dient de contentbeheerder rekening te houden met een aantal extra werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan het vullen van een alt-attribuut of het meegeven van een titel aan een tabel.

Meerdere TYPO3-websites voldoen inmiddels aan de webrichtlijnen. Zo hebben de TYPO3-websites van de gemeente Oosterhout, de gemeente Goirle en de gemeente Emmen een Webrichtlijnen-certificering.

Heeft u geen TYPO3-website, ook dan kunnen wij u helpen te voldoen aan de Webrichtlijnen. Lees hier verder over onze Webrichtlijnen analyse en adviestrajecten.

Waarom webrichtlijnen?

Bouwkwaliteit: het volgen van webstandaarden

Als de techniek achter uw website dankzij de webrichtlijnen goed in elkaar zit, werkt deze naar behoren voor al uw bezoekers: of zij nou een Apple of PC gebruiken, een screenreader hebben of uw website op een mobiele telefoon bekijken.

Toegankelijkheid voor mensen en zoekmachines

Een toegankelijke website kan door iedereen gebruikt worden. Ook door mensen die niet (goed) kunnen zien of horen, moeite hebben met ingewikkelde teksten of geen muis kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan (kleuren-)blinden, doven, mensen met dyslexie en mensen die de Nederlandse taal minder goed machtig zijn. Een toegankelijke website gebouwd conform de webrichtlijnen kan bovendien ook door zoekmachines goed ‘gelezen’ worden, en wordt dus beter gevonden. Daarmee helpen de webrichtlijnen dus ook bij zoekmachinemarketing.

Klantvriendelijkheid en gebruiksvriendelijkheid

Het is voor uw bezoekers prettig als u alternatieve contactmogelijkheden biedt en goed uitlegt hoe zij gemaakte fouten kunnen herstellen. Andere voorbeelden zijn het gebruik van vriendelijke webadressen en het creëren van aangepaste foutpagina’s.

Kortom webrichtlijnen zijn voor elke bezoeker van belang!

(bron: www.webrichtlijnen.nl )

Meer weten?

Meer weten over onze producten of diensten?

Gemeente Oosterhout

In 2010 verwierf gemeente Oosterhout het Waarmerk Drempelvrij. Het aanpassen van de content bracht het meeste werk met zich mee.

Ministerie van Justitie

Een test verricht door een onafhankelijk bureau toonde aan dat de website voor het Kenniscentrum Wetgeving voldoet aan de Webrichtlijnen.